Hönshyltefjorden runt

Shape Created with Sketch. Visa på karta

En trevlig och lättcyklad tur som tar dig genom ett Småländskt landskap och nära vatten. Turen passerar flera historiska platser och stenvalvsbron över Mörrumsån är en klassisk photospot! Ungefär halva turen går på bilfri cykelväg, halva på asfalterade mindre vägar, en kort stäcka på grusväg. Cykelturen är 12 km och skyltad.

Börja din tur från Norraryds camping så kan du passa på att unna dig en gofika efter turen!

Få rutten till cykelturen direkt i din telefon – så här gör du!

Ladda ner GPX-fil till Hönshyltefjorden runt

Norraryds Camping

Här startar turen! Korsa väg 120 följ cykelvägen söderut mot Ryds centrum. På en del av sträckan befinner du dig på den så kallade Holländarevägen, som på 1600-talet var transport väg mellan Huseby Bruk vid Åsnens norra ände och ner till kusten och Bodekull (Karlshamn).

Passa på att köpa med fika från caféet till turen!

Shape Created with Sketch.
Hönshylte skans och hajen!

Du cyklar nu på en del av Banvallsleden som är bilfri.

Hönshylte skans som du passerar är värd ett stopp och lite förundran! Det vi ser idag är lämningarna efter en medeltida bevakningsborg.

När du passerat lämningen efter den gamla borgen ser du strax den berömda ”Hajen” som sticker upp sitt gap ur sjön till vänster om cykelleden!

Ryd och Brunnsområdet

Fortsätt söderut till Ryds centrum och sväng vänster vid Västergatan, och fortsätt på Brunnsgatan. Vid slutet av gatan ser man Almundsryds kyrka från 1830. Besök Hembygdsgården – det lokala muséet med flera intressanta miljöer. Brunnsområdet har anor från 1890-talet. Här finns en Hälsokälla där man ”drack brunn” och Ryds brunn och badanstalt utvecklades till en av landets mest välbesökta kurorter.  Det var främst medelklassen som besökte denna brunnsort. Idag inryms bl.a. en internatskola inom området.

Följ gångbroarna via ön till motsatta sidan av sjön.

Genom Småländska byar

Fortsätt på skogsvägen ca 1 km. Sväng vänster och följ vägen genom byarna Brorsmåla och Vrångaböke. Norr om Brorsmåla finns ett gammalt stenbrott, där man tidigare brutit diabas. Strax före väg 120 sväng vänster in på cykelvägen på järnvägsbanken. Två fina järnvägsbroar går över Mörrumsån.

Stenvalvsbron vid Blidingsholm

Efter järnvägsbron gör en avstickare till Blidingsholm. Följ skylten till höger genom skogen och höger igen. Här passerar man Brotorpets kanal – en liten raritet. Korsa väg 120 fram till den vackra stenvalvsbron med sina åtta spann över Mörrumsån. Här finns Ålavärmanen, en speciell ålfiskemetod från Gustav Vasas tid.

Kör tillbaka till cykelvägen vid järnvägsbroarna och fortsätt fram till Norraryds Camping där du startade. Längst uppe på udden har man gjort utgrävningar och funnit fynd från stenåldern.